3x3 Remedial Teaching: omdat iedereen ánders leert


Remedial teaching in Ede en omgeving.


Wie ben ik ?


Mijn naam is Damayanti van der Velden en ik ben Montessori-leerkracht.
Ik heb veel met kleuters gewerkt, waardoor ik overtuigd ben van het belang van spelend leren.

Als remedial teacher heb ik voor diverse basis- en SBO-scholen en een psychologenpraktijk gewerkt en zo veel ervaring opgedaan met kinderen met diverse schoolproblemen en 'special needs'.

Zelf moeder van 4 dochters, ben ik mede door hen en hun problemen me extra gaan verdiepen in onderwerpen als dyslexie, pesten, executieve functies, hoogbegaafdheid, hooggevoeligheid en beelddenken.
Inmiddels weet ik dat ik zelf een hooggevoelige beelddenker ben en als zodanig liggen deze onderwerpen me na aan het hart en probeer ik kinderen hier zo goed mogelijk in te begeleiden.

Omdat mijn hele leven al in het teken van kinderen staat, ben ik zeer met hen begaan en probeer me steeds verder te ontwikkelen om de diverse problematieken te begrijpen.
Hiertoe volg ik workshops, cursussen, webinairs en lees veel over de nieuwste ontwikkelingen op internet en in vakliteratuur.

Zo blijf ik mezelf ontwikkelen en kan steeds weer met een nieuw aanbod komen.

Ik heb diverse praktische cursussen gevolgd, van het werken met beelddenkers, tot het omgaan met autisme. Bij Carla Muijsert volgde ik de Power-opleiding voor het werken met Nieuwetijdskinderen. Omdat ik het heel belangrijk vind om zelf te weten HOE kinderen leren en hen hiervan bewust te maken, volgde ik de cursus 'Leer leren' van John Cliteur en 'Ik leer leren' van Tea Adema.
Ik ben 'Kindertalentenfluisteraar' (Luc Dewulf, Els pronk).
Kinderen die zich bewust zijn van hun eigen talenten en hiernaar mogen leven, hebben meer zelfvertrouwen en ontwikkelen zich tot gepassioneerde mensen. Minder leuke eigenschappen verdwijnen naar de achtergrond als talenten mogen groeien.

Een cursus 'Rekenproblemen en dyscalculie' van Hans Luit, gaf nog meer inzicht in de problemen waar kinderen met rekenen tegenaan lopen.
Omdat het ook belangrijk is dat kinderen bewegend leren, ben ik Reken- en Spellingbootcamptrainer.
Inmiddels ben ik ambassadeur voor de Stoplichtmethode: kinderen leren alle tafels via leuke spelletjes en leren dat ze niet meer de hele tafel hoeven op te zeggen om snel tot een antwoord te komen.

Dit bewegend leren en uitgaan van andere talenten, komt ook terug als specialist drama (Art en Sofie) en 'Speel je wijs'.

Begrijpend lezen is enorm belangrijk en strekt zich uit tot het middelbaar onderwijs, studie en het dagelijks leven. Ik ben blij dat ik kinderen hierbij kan helpen door het aanbieden van de cursus 'Begrijpend lezen, alle teksten de baas' van Op de Rit.

Beweging is heel belangrijk voor het leren, maar onze hersenhelften werken niet altijd goed samen, terwijl er ook belemmeringen in ons systeem mogelijk zijn. Inmiddel heb ik de opleiding 'Movement based learning' en 'Braingym' gevolgd en kan het geleerde nu nog actiever gaan toepassen in mijn begeleiding van kinderen.

Ik ben zeer geïnteresseerd in alle hersenonderzoek van tegenwoordig.
Nu we steeds beter weten HOE onze hersenen leren en verbindingen maken, kunnen we hier steeds beter bij aansluiten en het leren voor de kinderen effectiever en leuker maken.
Want ik ben er diep van overtuigd dat leren leuk KAN en MAG zijn.

Een hele mooie aanvulling hierbij is ook de MILS coaching: D.m.v. een leervoorkeuren onderzoek kunnen mensen vanaf 9 jaar zich bewust worden van wat de beste manier van leren, specifiek voor hen is: met veel/weinig beweging, visueel, auditief, samenwerkend etc. In het gesprek wat hierbij is, worden heel veel verrassende tips gegeven, waar je je leven lang plezier van hebt. Deze krijg je tevens in een bestand, zodat je er altijd op terug kunt kijken en er je voordeel mee kunt doen.

In navolging van de visuele leerstijl, waar veelal ook leren met GEVOEL bij komt kijken, ben ik nu Kernvisiecoach.
Omdat het heel belangrijk is dat ook ouders in dit proces worden betrokken, zodat zij hun kind tijdens zijn schooltijd verder kunnen begeleiden, vinden deze sessies in het bijzijn van een ouder plaats. In de 3 weken erna oefenen ouder en kind het geleerde in de praktijk, waarna er opnieuw een sessie plaatsvindt.

Ik ben LBRT contactpersoon voor de regio Arnhem en mede-oprichter en lid van het Platform voor Onderwijs, Opvoeding en Ontwikkeling. In dit Platform voor Ede e.o. delen professionals die met kinderen werken, kennis met elkaar en inspireren we elkaar.

De naam 3x3 REMEDIAL TEACHING is ontstaan n.a.v. onderstaand lied.

Drie maal drie

Dyscalculie lied
3 maal 3 is .... Ehhhh .... 6?
.... 7? .... 33? .... 9? .... 12?
Ieder zingt zijn eigen lied
Als ik dit niet tellen kan
Dan zing ik lekker niet!

Dyslexie lied
Dire maal dire si ngeen
Ieedr zgnit z'n egein leid
Deir mala dier is neeng
Ki sanp dti leidej niet!

Autisme lied
Drie maal drie is negen
Ik zing hier mijn eigen lied
Zing ik dan door alles heen
Dan merk ik dat toch niet!

ODD lied
Drie maal drie is zeven
Ik vind dit een heel stom lied
Als je wilt dat ik dit zing
Dan zing ik dat dus niet!

ADHD lied
DRIE MAAL DRIE IS NEEEEEEGEEEEEEEEN!!!!!
IEDER SCHREEUWT Z'N EIGEN LIED!!!!!
IK ZING DIT LIED WEL HONDERD KEER!!!!!
WANT STOPPEN KAN IK NIET!!!

ADD lied
Drie maal dr .... He, een vogel!
Zingen? .... Oh ja. Drie maal drie is Negen.
Ieder .... mooi weer buiten zeg!
Wat? Oh ja. Ieder zingt zijn eigen lied.
Drie maal .... ehhhh .... Wat deed ik hier ook al weer?

© Arwin Wels


In dit lied komt voor mij op een humoristische manier de eigenheid van de verschillende soorten kinderen naar voren.
Elk kind is anders, elk kind is uniek.
In elk kind wacht een bloem om tot ontwikkeling te komen. De een is een roos, de ander een anjer of een klaproos.
Ze zijn allemaal mooi en willen allemaal gezien worden. Probeer niet van een roos een anjer te maken, of andersom, daar worden ze doodongelukkig van en het zal je nooit goed lukken.